Hos Coding Pirates får børn og deres forældre ikke en kursusbeskrivelse. De får noget langt vigtigere: Leg, kreativitet og teknologi.
Når Coding Pirates slår dørene op til klubaftener eller sommercamps, er det for at lade børn undre sig sammen. ”Vi arbejder med undrevisning, hvor det ikke handler om at finde et bestemt resultat, men om at undres og undersøge,” fortæller Jannie Nielsen, der er evaluator i Coding Pirates og medarrangør af dette års sommercamp.
Børnene, der hos Coding Pirates hedder kodepirater, får selskab af teknologiinteresserede voksne, der sammen med børnene går på opdagelse i teknologiens verden. Og selvom mange af de frivillige voksne kommer med en stor teknologisk viden, er det i høj grad deres lyst til at undersøge teknologien på børnenes præmisser, de bidrager med.
”Coding Pirates er ikke et kursus, hvor man som deltager får en kursusbeskrivelse med en række mål,” fortæller Jannie Nielsen. ”I stedet får man leg, kreativitet og teknologi,” siger hun.
Og det er her, børnenes undren kommer ind, for når de leger med teknologien, er det for at lære, hvordan den er lavet, og ikke hvordan man bruger den.
”Hos os må børn gerne spille computer, men det skal være et spil, de selv har lavet. Vi flytter dem fra at være forbrugere til at være producenter, og vi giver dem lov til at undersøge teknologien sammen med voksne, der ved noget om det,” siger Jannie Nielsen.
Derfor gælder det om at vælge en indgang til teknologien, der allerede har børnenes interesse, fortæller Jannie Nielsen. ”Det, der fungerer i en fritidskontekst, er det, der allerede er moderne. Sidste år var det Roblox, nu er det Unity, og næste år kan det være noget helt andet,” siger hun.
Coding Pirates arbejder ikke med undervisning, men med undrevisning, hvor børn og voksne sammen undersøger teknologien og undrer sig, fortæller Jannie Nielsen, evaluator hos CodingPirates